Veiledning for bruksrettytelser i Løiten Almenning, gjeldende fra 1.1.2025.
Prinsipper, søknader og utbetaling:
Kun jordbrukseiendommer med bruksrett i Løiten Almenning har rett til bruksrettytelser. Det er en målsetting for allmenningen at det aktive jordbruket skal ha prioritet.
Det er det jordbruksmessige behovet på eiendommen som er grunnlaget for å gi ytelser. Jordbruksmessig behov beregnes ut fra arealgrunnlaget, se side 9 og 10 i Bruksrettytelser og tilskudd 2025. Styret kan, etter en vurdering, gi ytelser i form av tilskudd til prosjekter der bruksretteiendommens arealgrunnlag ikke er tilstrekkelig i forhold til planlagt utbygging, se side 7 og 8 i Bruksrettytelser og tilskudd 2025.
Ved nybygg, tilbygg og ombygging skal det søkes allmenningsstyret før arbeidet settes i gang. Det samme gjelder vedlikehold der bruksrettytelsen vil overstige kr 75 000. Overholdes ikke søknadsplikten ilegges et gebyr på kr 10 000. Når søknaden er innvilget må prosjektet ferdigstilles innen tre år (dato for styrebehandling). Etter denne tid må det søkes på nytt. Unntatt fra krav til forhåndssøknad er grøfteprosjekter.
Det er eier av eiendommen som skal stå som søker om bruksrett. Unntatt fra dette er grøfteprosjekter på leid jord der jordleier står som økonomisk ansvarlig for prosjektet. Der kan jordleier stå som søker om bruksrett.
Det er den bruksberettigedes eget ansvar å sette seg inn i gjeldende regler og retningslinjer for utøvelse av bruksretten. Ytelser utbetalt på feil grunnlag skal tilbakebetales i sin helhet. Misbruk kan medføre inndragning av bruksretten i inntil fem år.
Søknad med vedlegg sendes på e-post eller leveres på allmenningskontoret. Når Bruksrettportalen er på plass, skal alle søknader med vedlegg leveres gjennom denne. Det er kostnader eks. mva. som skal benyttes som grunnlag for søknaden. Kostnadsoverslag skal følge søknaden.
Ved søknad om utbetaling av ytelser skal standard søknadsskjema benyttes, inntil Bruksrettportalen er på plass. Planen er at denne lanseres i løpet av første kvartal 2025. Når bruksrettportalen er lansert, skal søknad med vedlegg leveres gjennom bruksrettportalen. Det skal benyttes ett skjema/søknad pr. formål/prosjekt. Det er kostnader eks. mva. som skal benyttes som grunnlag for søknaden.
Som grunnlag for utbetaling skal det sendes inn en oversiktlig oppstilling vedlagt bilag på det som er berettiget til bruksrettytelser. Ved vedlikeholdsprosjekter skal kvadratmeter vegg/tak oppgis, og bilder som beskriver prosjektets omfang legges ved søknaden om utbetaling. Innkjøpte materialer skal være benyttet før ytelser kan utbetales. I de tilfeller det utføres flere prosjekter samtidig skal det leveres inn adskilte oppsett pr. prosjekt. Bilag eldre enn tre år godkjennes ikke. Innsendte bilag returneres ikke. Rutinene vil bli digitalisert gjennom bruksrettportalen i løpet av 2025. Det kommer egen informasjon om dette, så snart det er klart. Søknader om utbetaling behandles fortløpende. Siste frist for innlevering for utbetaling på gjeldende år er 31. desember.
Det kan gis delutbetaling i forhold til prosjektets framdrift/forbrukte varer. For nybygg kan det foretas delutbetaling på inntil 50 % av beregnet ytelse forutsatt at bygget er tett (tak, dører og vinduer).
Det er regelverket på utbetalingstidspunktet som blir lagt til grunn for utbetaling. Ved større endringer i regelverket vil utbetaling bli skjønnsmessig håndtert i søkers favør.
Det gis ikke bruksrettytelser i fbm. gjenoppbygging etter forsikringsoppgjør.
Løiten Almenning forbeholder seg retten til å avregne utbetaling av bruksrettytelser mot eventuelle utestående fordringer. Dette inkluderer også eventuelt skyldig beløp for bark og flis levert av Moelven Løten.
Bruksrettytelser og tilskudd for 2025 i Løiten Almenning finner du her
Søknadsskjema for utbetaling finner du her
Eksempler på hva en søknad til styret skal inneholde, finner du her
Har du spørsmål, ta kontakt med oss på e-post eller tlf. 625 47 440.